Chytře na rizika  
Schválené texty CRR 2 a CRD 5 zveřejněny v červnu 2019

Schválené texty CRR 2 a CRD 5 zveřejněny v červnu 2019

Dlouhý legislativní proces započatý na konci roku 2016 byl dokončen. Nařízení (EU) 2019/876Evropského parlamentu a Rady ze dne 20. května 2019, kterým se mění nařízení (EU) č. 575/2013 pokud jde o pákový poměr, ukazatel čistého stabilního financování, požadavky na kapitál a způsobilé závazky, úvěrové riziko protistrany, tržní riziko, expozice vůči ústředním protistranám, expozice vůči subjektům kolektivního investování, velké expozice, požadavky na podávání zpráv a zpřístupňování informací, a Nařízení (EU) č. 648/2012, souhrnně CRR 2, bylo zveřejněno v Úředním věstníku EU dne 7. Červen 2019. CRR 2 bylo zveřejněna společně se Směrnicí (EU) 2019/878 Evropského parlamentu a Rady (EU) ze dne 20. května 2019, kterou se mění směrnice 2013/36/EU pokud jde o osvobozené subjekty, finanční holdingové společnosti, smíšené finanční holdingové společnosti, odměňování, opatření a pravomoci v oblasti dohledu a opatření na zachování kapitálu, souhrnně CRD 5, a doplněná pravidla pro řešení krize (BRRD 2 a SRMR 2).

Nová pravidla nemají jednotný datum počátku platnosti. Většina změn však začne platit od 28. června 2021. Nicméně je třeba mít na paměti, že některé změny již začínají platit od 27. června 2019. Přestože se změny formálně týkají tzv. CRR institucí, tj. investičních podniků a úvěrových institucí, řada investičních podniků EU bude brzy vyňata z působnosti CRR v souvislosti s novým nařízením a direktivou o investičních podnicích, na kterých dosáhla EU politické shody v únoru 2019.

V důsledku finanční krize, která vypukla v letech 2007–2008, Unie provedla zásadní reformu regulačního rámce pro finanční služby, aby posílila odolnost svých finančních institucí. Tato reforma do značné míry vychází z mezinárodních standardů, jež v roce 2010 schválil Basilejský výbor pro bankovní dohled (BCBS) a které vešly ve známost jako rámec Basel III. CRR 2 a CRD 5 představují další fázi jejich implementace. Některé fáze implementace Basel III budou následovat později.

Implementace v EU se však v několika oblastech liší od Basilejských standardů. Některé složky CRR 2 / CRD 5 odrážejí specifika Unie a širší politická hlediska a také prosazují bankovní unii a unii kapitálových trhů.

Mezi hlavní změny, které CCR 2 a CRD 5 přinášejí, patří:

  • definice malých a nepříliš složitých institucí pro účely uplatnění principu proporcionality,
  • závazný požadavek na pákový poměr (3 %), který doplňuje současný požadavek na vykazování a zveřejňování pákového poměru,
  • požadavky na implementaci interních systémů, použití standardizované metodiky nebo použití zjednodušené standardizované metodiky, po splnění stanovených podmínek, za účelem identifikace, vyhodnocení, řízení a zmírnění úrokového rizika vyplývajícího z investičního portfolia z hlediska dopadů na ekonomickou hodnotu vlastního kapitálu (EVE) a čistý úrokový výnos (NII),
  • dohledové pravomoci by měly být uplatněny, pokud EVE poklesne o více než 15 % Tier 1 v důsledku náhlých a neočekávaných změn úrokových sazeb v některém ze 6 dohledových scénářů a také pokud dojde k velkému poklesu NII v důsledku náhlých a neočekávaných změn úrokových sazeb v kterémkoli ze 2 dohledových scénářů,
  • základna pro výpočet limitů velkých expozic byla změněna z použitelného kapitálu na kapitál Tier 1,
  • pravidla pro expozice ve formě podílových listů nebo akcií subjektů kolektivního investování by měla být více citlivá na rizika a měla by podporovat transparentnost ve vztahu k podkladovým expozicím CIUs. Pravidla rovněž stanoví jasnou hierarchii přístupů pro výpočet rizikově vážených expozic. Tato hierarchie odráží míru transparentnosti podkladových expozic,
  • ustanovení implementující mezinárodní standardy na schopnost absorbovat ztráty (TLAC) pro EU globální systémové banky (G-SIBs). CRR 2 dává do souladu EU režim pro minimální požadavky na kapitál a způsobilé závazky, jak je aplikován na G-SIBs, s mezinárodními standardy,
  • cílem nových pravidel je rovněž podpořit poskytování úvěrů SME a úvěrů na infrastrukturu. Prahová hodnota, pod kterou mohou expozice vůči SME profitovat ze snížených kapitálových požadavků, se zvýší. Kapitálové požadavky jsou sníženy o 25 % u investic do infrastruktury, pokus splňují stanovená kritéria,
  • nový standardizovaný přístup k úvěrovému riziku protistrany (SA-CCR), který je více citlivý na riziko, poskytuje lepší rozpoznání hedgingu, započtení, diverzifikace a zajištění. Vzhledem k tomu, že SA-CCR může být pro některé instituce příliš složitý a zatěžující, bude existovat zjednodušená verze SA-CCR, kterou bude možné použít po splnění stanovených podmínek,
  • požadavky na podávání zpráv pro přístupy podle FRTB (fundamental review of the trading book) jsou považovány za první krok k úplné implementaci FRTB v EU. Do 30. června 2020 by měl být Evropskému parlamentu a Radě předložen legislativní návrh, jak by měl být v EU implementován rámec FRTB pro účely stanovení požadavků na kapitál pro tržní riziko,
  • nový závazný požadavek na ukazatel čistého stabilního financování (NSFR). Požadavek na čisté stabilní financování je definován jako poměr disponibilního stabilního financování instituce a požadovaného stabilního financování v jednoročním horizontu,
  • vysvětlení některých požadavků na zveřejňování informací o odměňování,
  • příslušné nebo určené orgány by se měly vyvarovat jakékoli formy duplicitního nebo nekonzistentního využívání makroobezřetnostních pravomocí,
  • některé změny ve stanovení a používání kapitálové rezervy pro krytí systémového rizika a kapitálové rezervy pro systémově významné instituce. Kromě aplikace na všechny expozice může být kapitálová rezerva pro krytí systémového rizika aplikována také na podskupinu expozic, může být aplikována na všechny instituce nebo na jednu nebo více podskupin těchto institucí, kde instituce v rámci své činnosti vykazují podobné rizikové profily,
  • finanční holdingové společnosti a smíšené finanční holdingové společnosti budou muset získat „souhlas“ od konsolidujícího orgánu dohledu. Holdingové společnosti jsou zařazeny pod přímý výkon dohledových pravomocí a budou muset dodržovat nejdůležitější požadavky na obzřetnost (základní kapitál, velké expozice, likvidita a vykazovací povinnosti) na konsolidovaném základě,
  • dvě nebo více institucí v EU, které jsou součástí stejné skupiny ze třetí země, musí mít mateřský podnik, který je založen v EU.