Chytře na rizika  
Návrh novely Vyhlášky ČNB č. 163/2014

Návrh novely Vyhlášky ČNB č. 163/2014

Dne 21. července 2020 zveřejnila Česká národní banka (ČNB) návrh novely Vyhlášky č. 163/2014 Sb., o výkonu činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry (draft).

Návrh do českého právního řádu transponuje směrnici CRD 5 a dále implementuje nařízení CRR 2. Návrh také zohledňuje nový regulatorní rámec pro obchodníky s cennými papíry. ARM očekává, že finální znění vyhlášky bude vydáno na podzim letošního roku.

V následujícím textu stručně uvádíme vybrané změny.

Požadavky na řídicí a kontrolní systém v rámci konsolidačního celku

Z vyhlášky byl vypuštěn požadavek aplikovat řídicí a kontrolní systém (ŘKS) ve společnostech zahrnutých do konsolidačního celku. Nicméně tento požadavek nebyl zrušen. Rozsah a způsob uplatňování ŘKS v rámci konsolidačního celku je nově upraveno ve směrnici a tyto požadavky byly transponovány do sektorových zákonů.

Požadavky na řízení úrokového rizika bankovní knihy (IRRBB)

Banky mají povinnost sledovat dopad změn v úrokových sazbách na ekonomickou hodnotu vlastního kapitálu (EVE) i čistý úrokový výnos (NII).

V návaznosti na CRD 5 vyhláška stanovuje povinnost zavést standardizovanou metodiku nebo zjednodušenou standardizovanou metodiku pro řízení IRRBB, v závislosti na složitosti banky podle pravidel CRR, pokud banka nemá vlastní odpovídající systém.

Standardizovaná metodika i zjednodušená standardizovaná metodika budou upřesněny v přímo aplikovatelných technických standardech EU.

V rámci tzv. dohledových testů pro IRRBB vyhláška stanoví povinnost sledovat dopad:

  • 6 dohledových scénářů na EVE. Pokud se EVE sníží o více než 15 % kapitálu Tier 1, banka musí přijmout opatření a informovat ČNB,
  • 2 dohledových scénářů na NII. Pokud dojde k velkému poklesu NII (tento pokles není přesně definován), banka musí přijmout opatření a informovat ČNB.

Parametry dohledových scénářů a modelovací předpoklady budou upřesněny v přímo aplikovatelných technických standardech EU.

Kapitálová rezerva ke krytí systémového rizika

Vyhláška mění způsob výpočtu kapitálové rezervy ke krytí systémového rizika. Vzoreček pro výpočet rezervy byl rozšířen o část, která pokrývá podmnožiny rizikových expozic, pro které byla stanovena specifická kapitálová rezerva.

Stanovení kapitálových rezerv pro systémové instituce

Pokud se na banku vztahuje kapitálová rezerva pro globální systémově významnou banku, nebo kapitálová rezerva pro jinou systémově významnou banku, a zároveň podléhá kapitálové rezervě pro krytí systémového rizika, pak se uplatní obě rezervy, nikoli tedy pouze ta kapitálová rezerva, která je vyšší, jak je upraveno v současnosti.

Kombinovaná kapitálová rezerva a výpočet maximální částky k rozdělení (MDA)

Vyhláška jednoznačně uvádí, že CET 1 použitý pro plnění jedné složky kombinované kapitálové rezervy nelze použít pro plnění jiné složky. Současně se mění výpočet MDA v případě neplnění kombinované kapitálové rezervy.

Kapitálová rezerva k pákovému poměru a výpočet maximální částky k rozdělení (MDA)

Vyhláška stanovuje postup pro výpočet MDA při neplnění kapitálové rezervy k pákovému poměru.

Pákový poměr pobočky banky z jiného než členského státu

Do vyhlášky byla vložena pravidla pro výpočet pákového poměru pobočky banky z jiného než členského státu EU. Vyhláška pro tyto účely odkazuje na příslušné části CRR, a to jak pro stanovení kapitálu, kterým je Tier 1, tak pro stanovení celkové míry expozic.

Uveřejňování informací

Ve vyhlášce dochází ke změně některých ustanovení o uveřejňování informací včetně související přílohy 10. Banky například musí informovat o zřízených výborech a jejich členech.

Informace předkládané ČNB

Do vyhlášky byla zahrnuta nová povinnost informovat ČNB o všech případných jednotlivých rozdílech v odměňování pracovnice a pracovníka bankou za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty.

Odměňování

V návaznosti na CRD 5 se ve vyhlášce mění příloha 1 o požadavcích na odměňování, dochází např. k novému vymezení kategorie pracovníků, jejichž pracovní činnosti mají podstatný vliv na rizikový profil instituce, odložení podstatné části pohyblivé složky odměny na dobu, která není kratší než 4 až 5 let, apod.

Finální EBA Guidelines k zacházení se strukturálními FX pozicemi

Dne 1. července 2020 EBA zveřejnila finální Guidelines k zacházení se strukturálními FX pozicemi (EBA GL). Ustanovení o tzv. strukturálních FX pozicích podle článku 352 odst. 2 CRR umožňují dohledovým orgánům bankám povolit, aby z výpočtu čistých devizových pozic vyloučily pozice záměrně otevřené k zajištění proti nepříznivým účinkům FX kurzů na kapitálové poměry.

Guidelines se použijí od 1. ledna 2022, tedy o rok později, než se původně předpokládalo, aby se zajistilo, že instituce budou mít čas na přípravu na zavedení požadavků.

EBA guidelines pro oblast internal governance

Dne 31. července 2020 zahájila EBA veřejnou konzultaci k revizi guidelines pro oblast internal governance (EBA GL). Aktualizovaná verze zohledňuje změny, které přinesly směrnice CRD 5 a směrnice o investičních společnostech. Konzultace končí 31. října 2020. Předpokládá se, že aktualizované guidelines vstoupí v platnost dne 26. června 2021.

Kromě konzultačního dokumentu EBA také zveřejnila platnou verzi se změnami v režimu revize.

Guidelines sdělují, že identifikace a řízení rizik souvisejících s oblastmi praní peněz a financování terorismu jsou součástí internal governance a rámce pro řízení rizik úvěrových institucí.

Pokyny dále specifikují a posilují rámec týkající se půjček členům řídicího orgánu a jejich spřízněným stranám. Tyto půjčky mohou představovat konkrétní zdroj skutečného nebo potenciálního střetu zájmů, a proto byly do CRD 5 výslovně zahrnuty specifické požadavky. Také ostatní operace s členy řídicího orgánu a jejich spřízněnými stranami mohou být zdrojem střetu zájmů. EBA proto poskytuje návod, jak střet zájmů správně řídit.

V souladu s požadavkem na neutrální politiku odměňování z hlediska pohlaví, obsahuje konzultační dokument nové pokyny ke kodexu chování, které mají zajistit, že úvěrové instituce přijmou veškerá nezbytná opatření, aby zabránily diskriminaci a zaručily rovné příležitosti pro zaměstnance všech pohlaví.

4-8-2020